Jakie wyróżniamy klasy przyczepności na mokrej nawierzchni?

5/5 - (1 vote)

Jazda na mokrej nawierzchni nie należy do najłatwiejszych. Jest to spore wyzwanie dla ogumienia, jak i dla kierowcy, tym bardziej gdy opady deszczu są dosyć intensywne. Poziom przyczepności opon jest zależny od bardzo wielu czynników, lecz nie da się ukryć, że warunki atmosferyczne są jednym z kluczowych. Powinniśmy wiedzieć, jakie są klasy przyczepności, aby odpowiednio wybrać opony do swojego samochodu. 

 

Co wpływa na przyczepność opon?

Przyczepność zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim od nacisku pojazdu na nawierzchnię oraz od tarcia między oponą a drogą. Nacisk pojazdu nie jest zależny tylko od jego masy, ale również od aerodynamiki. Z kolei na tarcie opony wpływają trochę inne czynniki, a mianowicie temperatura jezdni oraz jej struktura. Istotny jest materiał, z jakiego została wykonana opona, jej wiek, ciśnienie jak i wzór bieżnika. Jak można zobaczyć wiele czynników wpływa na dobrą przyczepność opony. 

Mieszanka, z której jest zrobiona opona jest ważna, ale istotniejsza jest jej struktura i połączenie cząsteczek. Dlatego też tworzenie opony jest tak czasochłonnym procesem, który pochłania duże zasoby finansowe. 

 

Klasy przyczepności

Przedział klas przyczepności na nowej oponie może się różnić od tych starszych, które były wprowadzone w 2012 roku. Wyróżniamy siedem klas przyczepności opony na mokrej nawierzchni – od A do G. Jednak należy pamiętać, że klasa D została pominięta, a klasy G nie przyznano – tak naprawdę więc funkcjonuje pięć klas przyczepności – A, B, C, E i F. 

 

Od 2021 roku wprowadzono jednak nową skalę przyczepności opony na mokrej nawierzchni – również wyróżniamy pięć klas, ale są one teraz poukładane po kolei: A, B, C, D oraz E.  

 

Klasa  A to najlepsza klasa przyczepności, która ma najkrótszą drogę hamowania, a opona najlepiej zachowuje się na zakrętach. Pozwala na stabilne prowadzenie pojazdu, a deszcz i inne warunki atmosferyczne nie wpływają negatywnie na komfort jazdy.  Im „wyższa” litera, tym gorsza przyczepność opony. 

 

A – droga hamowania wynosi ok. trzech metrów

B – droga hamowania wynosi ok. pięciu metrów

C – droga hamowania wynosi ok. siedmiu metrów

D – droga hamowania wynosi ok. dwunastu metrów

E – droga hamowania wynosi ok. osiemnastu metrów 

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz