Na temat opon krąży mnóstwo informacji, które niewiele mają wspólnego z prawdą. Niektóre z nich nie są zupełnie fałszywe – stały się po prostu nieaktualne, inne są za to po prostu funkcjonującymi w społeczeństwie mitami. Jedne i drugie są przekazywane przez wielu kierowców, którzy nie zdają sobie sprawy, że powtarzają nieprawdziwe osądy. Dlatego dzisiaj postanowiliśmy rozwiać kilka najpopularniejszych mitów na temat opon.
Opony zimowe trzeba założyć dopiero, kiedy spadnie śnieg
To moment, w którym pojawia się pierwszy śnieg w sezonie, jest dla niektórych kierowców sygnałem, że czas zmienić opony z letnich na zimowe. Tak naprawdę powinno się to jednak zrobić dużo wcześniej. Mieszanka, z której zrobione jest ogumienie na lato, jest stworzona w taki sposób, by wytrzymywała temperatury tylko do 7 stopni Celsjusza. Kiedy robi się chłodniej, traci ona swoje właściwości, dlatego jest to najlepsza pora, by zmienić opony na zimowe, nawet jeśli nie pojawił się jeszcze śnieg. Producenci doskonale wiedzą, że obecnie w naszym klimacie rzadko zdarzają się białe zimy, dlatego ich opony są zaprojektowane w taki sposób, by utrzymywały odpowiednią przyczepność w niskich temperaturach zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.
Jeśli kupujemy tylko dwie opony, te lepsze trzeba założyć z przodu
Ten mit pochodzi z czasów, gdy samochody miały z reguły napęd na tylne koła. Obecnie, kiedy napęd przedni jest na porządku dziennym dużo lepiej sprawdza się montowanie lepszych opon na tylnej osi. W ten sposób zwiększa się sterowność pojazdu i zmniejsza ryzyko wpadnięcia w niebezpieczny poślizg. Badania dowodzą, że obecnie ta metoda jest lepsza nawet w przypadku samochodów z tylnym napędem. Oczywiście najbezpieczniej jest jednak wymieniać wszystkie opony.
To, w jaki sposób przechowuje się opony, nie ma na nie wpływu
Błąd. Nieodpowiednio przechowywane opony szybko parcieją i stają się bezużyteczne. Idealne warunki dla nich to suche pomieszczenie bez piecyków czy innych urządzeń generujących ciepło. Zbyt wysoka temperatura może bowiem spowodować zmianę w w strukturze opony, tego zaś nie da się naprawić. Najlepiej też, by opony były pionowo zwieszone na stojaku nad podłogą.
Opony zimowe powinny być węższe od letnich
Ta opinia pochodzi prawdopodobnie stąd, że węższe opony mają mniejszy punkt styku z powierzchnią. To zaś, zgodnie z prawami fizyki, powoduje większy nacisk na podłoże i ubija śnieg i błoto, ułatwiając tym samym ruszanie w trudnych warunkach. Węższe opony mają też jednak wiele wad, które sprawiają, że jazda na nich staje się bardziej niebezpieczna. Powodują one między innymi wydłużanie drogi hamowania i pogorszenie przyczepności przy skręcaniu.
Napisz komentarz