fotolia.com, 162603838 | Autor: catwalkphotos

Przyczepność opony na mokrej nawierzchni

Zgodnie ze standardami wyznaczonymi przez Unię Europejską, producenci ogumienia letniego przeznaczonego do aut osobowych są zobowiązani do umieszczania na swoich produktach etykiet, na których znajdują się informacje dotyczące parametrów użytkowania opony i poziomu zapewnianego przez nią bezpieczeństwa. Obowiązek ten musi być przestrzegany od 1 listopada 2012 r.

Wśród wielu znaczników zamieszczonych na etykietach znajdują się również oznaczenia związane z przyczepnością opony na mokrej nawierzchni, jednym z najważniejszych parametrów decydujących o bezpieczeństwie jazdy w trudniejszych warunkach pogodowych.
 

Gdzie znajdziesz informację o przyczepności opony?

Odczytanie danych widniejących na europejskich etykietach może przysparzać kierowcom problemów, jednak zdobycie podstawowych wiadomości na temat oznaczeń i występujących klas opon ułatwi to zadanie i pomoże w wybraniu odpowiedniego ogumienia. Informacje zamieszczone na etykiecie dotyczą wydajności w kwestii zużycia paliwa, poziomu hałasu emitowanego podczas jazdy czy omawianej w artykule przyczepności opon na mokrej nawierzchni oraz drogi hamowania podczas trudnych warunków atmosferycznych. Dwa końcowe parametry są kluczowe dla bezpieczeństwa podczas jazdy w deszczu czy śniegu.

Przyczepność na mokrej nawierzchni określa na etykietach skala A-G. Dla prawidłowego odczytania wartości istotny jest fakt, że klasa D jest pusta, w niej nie może znaleźć się żaden model ogumienia przeznaczonego do sprzedaży. Opony, które otrzymały w tej kategorii klasę A, charakteryzują się doskonałą przyczepnością na mokrej drodze i dzięki temu najkrótszą drogą hamowania. Różnica w długości hamowania pomiędzy oponami w klasie A oraz w klasie F wynosi 18 metrów; tak duża rozbieżność ma szczególny wpływ na bezpieczeństwo użytkowania ogumienia.
 

Dlaczego pominięto kategorię D?

Nie dla wszystkich kierowców jasne jest, dlaczego w skali pominięta została kategoria D dotycząca przyczepności opon na mokrej nawierzchni. Wynika to z chęci stworzenia większej rozbieżności pomiędzy ogumieniem w klasie A, a tymi oponami, które zostały sklasyfikowane na niższych pozycjach. Jest to zabieg sprawdzony już przez Unię Europejską w przypadku skali stosowanej do określania parametrów sprzętu AGD, urzędnikom z powodzeniem udało się zastosować analogiczne rozwiązanie również w kwestii możliwych osiągów ogumienia do samochodów osobowych.

Ponieważ znaczna część wypadków ma miejsce podczas jazdy na mokrej nawierzchni, droga hamowania i wynikająca z niej przyczepność są szczególnie istotne. Aby zagwarantować dobrą ochronę kierowcy, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego, nie zawsze trzeba wybierać opony z klasy A, lecz dobrać konkretny typ ogumienia do wszystkich osiągów i możliwości danego samochodu.

Napisz komentarz