fotolia.com, 144299661 | Autor: Ramil Gibadullin

Opony Plusgum – GLOBGUM MK780 82Q 

Sezon zimowy zbliża się wielkimi krokami, dlatego też warto już teraz pomyśleć o zmianie ogumienia w swoim samochodzie. Dla wielu osób zakup całkowicie nowego kompletu opon związany jest z dość dużym wydatkiem, dlatego też poszukują oni nieco tańszych alternatyw. Opony bieżnikowane to wydatek o wiele mniejszy, na który decyduje się wiele osób.
 

Czym więc są i czy warto po nie sięgnąć?

Szacuje się, że średni koszt zakupu kompletu opon do auta osobowego to co najmniej 1000 złotych, natomiast w przypadku samochodów terenowych, kwota ta może wzrosnąć nawet dwukrotnie. Dlatego też coraz więcej kierowców interesuje się tematem opon bieżnikowanych, które są o wiele tańsze. Warto więc wiedzieć, że w Polsce istnieje wiele firm zajmujących się wytwarzaniem tego typu ogumienia, które posiadają profesjonalne maszyny fabryczne. Bieżnik takiej opony stanowi kopię tej, pochodzącej od renomowanego producenta, którą posiadała w ofercie kilka sezonów temu.

Obecnie istnieją dwie metody bieżnikowania. Jedną z nich jest metoda na gorąco, która polega na odciśnięciu wzoru, a następnie jego utrwaleniu w procesie wulkanizacji na przygotowanym korpusie. Drugą zaś jest metoda na zimno, które bazuje na połączeniu przygotowanego karkasu z wyprodukowanym w fabryce bieżnikiem. Charakteryzuje się ona koniecznością stosowania form, które mogą być wykorzystywane wyłącznie do jednego wzoru bieżnika, jak i jednego rozmiaru opony.

W sytuacji, w której dana opona przejdzie szereg testów, obrabia się ją w sposób mechaniczny, co oznacza usuwanie nadmiaru starej warstwy gumy na grubość mniej więcej 1 mm nad zewnętrznym opasaniem. Technika ta nosi nazwę szorstkowania. W następnym kroku ogumienie jest dokładnie szlifowane – zarówno ręcznie, jak i maszynowo. Podczas tego procesu usuwane są wszelkie zardzewiałe linki. Szlifuje się także nacięcia oraz inne uszkodzenia. Po uzupełnieniu ubytków przychodzi czas na nałożenie bieżnika, które odbywa się na specjalnej do tego przeznaczonej maszynie. Elementem łączącym jest warstwa surowej gumy, której grubość nie przekracza 1,5 mm.

Jakość opon bieżnikowanych nie odbiega zasadniczo od opon całkowicie nowych. Jeśli decydujemy się na nabycie tego właśnie ogumienia, nie warto stawiać na najtańsze modele – kupno nieco droższego kompletu opon pozwoli nam na przejechanie o wiele większej liczby kilometrów.

Zalet opon bieżnikowanych jest naprawdę wiele. Wyróżniają się one przede wszystkim ekonomią, ceną (jest ona niższa o mniej więcej 30% od opon nowych), niższym ryzykiem aquaplaningu (znaczna część ogumienia bieżnikowanego ma głębszy bieżnik w porównaniu z oponami seryjnymi) oraz ekologią, ponieważ proces bieżnikowania obciąża środowisko naturalne w o wiele mniejszym stopniu, niż miałoby to miejsce w przypadku opon całkowicie nowych.
 

Model GLOB-GUM  w naszym sklepie

Do jednych z opon bieżnikowanych, jakie można zakupić w naszym sklepie należy model GLOB-GUM 175/70R13.
 

Opona GLOB-GUM posiada bieżnik pokryty lamelami, umieszczone pod specjalnym kątem. W efekcie samochód dobrze prowadzi się na śniegu i lodzie. Optymalna przyczepność w zróżnicowanych warunkach to zasługa klocków pokrytych rowkami i trójwymiarowymi lamelami. Szerokie kanały wzdłużne odpowiadają za efektywne odprowadzanie wody i błota pośniegowego.
 

Pozostałe parametry opony:

Model: 13GZ
Rok Produkcji: 2018
Okres Gwarancji: 5 Lat
Szerokość Opony: 175
Profil Opony: 70
Średnica Opony: 13″
Sezon: Zimowe
Typ Pojazdu: Osobowe
Prędkość: Q do 160 km/h
Nośność: 82
Wzór Bieżnika: MK780

 

Napisz komentarz