Adobe Stock autor: algre 45545081

Jak testuje się opony zimowe?

Zanim opony trafią na rynek, muszą przejść szereg testów, które mają za zadanie zmierzyć ich osiągi w rożnych warunkach atmosferycznych i na różnych nawierzchniach, wytrzymałość, przyczepność do podłożakierowalność. Jak wygląda takie testowanie opon?

Testy na torach

 

Zanim opony trafią do konsumenta, muszą przejść wiele testów drogowych w warunkach, które są jak najbardziej zbliżone do tych, w których będą wykorzystywane przez klientów. W przypadku opon zimowych musi więc zostać zbadane ich zachowanie w bardzo niskich temperaturach, na zaśnieżonych drogach, a nawet na lodzie. W tym celu najwięksi producenci opon inwestują w naprawdę spektakularne tory, na których teksty przeprowadzają najlepsi i najbardziej doświadczeni kierowcy.

 

Przykładem może być tutaj firma Bridgestone, której centrum testowe mieści się w Vidsel w Szwecji, mniej więcej 100 km od koła podbiegunowego. Jest ono przygotowane w taki sposób, by można było sprawdzać w nim zachowanie opon na stromych podjazdach i zjazdach, niewygodnych, ostrych zakrętach – wszystko to w temperaturach, które mogą przekraczać nawet -40 stopni Celsjusza. Precyzyjne czujniki mierzą tam reakcje opon przy gwałtownym hamowaniu, rozpędzaniu się czy slalomie.

 

Podobne centrum testowe ma również chociażby firma Nokian Tyres. To położone jest w lapońskim Ivalo, już za kołem podbiegunowym. Jego nazwa – White Hell – doskonale oddaje panujące na torach warunki. Jest ono nazywane najbardziej ekstremalnym centrum tego typu na świecie. Testy przeprowadzają tam nie tylko kierowcy, ale też zrobotyzowane pojazdy, dzięki czemu mogą być one powtarzalne nawet wiele razy z taką samą precyzją.

 

Testy komputerowe

 

Tego typu testy możliwe są do wykonania po wyprodukowaniu opony, jednak wcześniej, jeszcze w fazie projektowania, przeprowadza się oczywiście również skomplikowane testy komputerowe. Jak one wyglądają? Można omówić to na przykładzie firmy Continental, która do swoich testów używa nowoczesnego skanera komputerowego. Pozwala on między innymi na prześwietlanie opony, monitorowanie materiałów, które zawiera opona, bez konieczności jej uszkodzenia czy symulowanie uszkodzeń, jakie mogłyby powstać podczas pokonywania zakrętów lub gwałtownego hamowania.

 

Testy porównawcze

 

Oprócz tego, by klienci mogli porównać osiągi opon różnych firm, organizowane są także testy porównawcze w warunkach drogowych wykonywane w niezależnych ośrodkach. Przeprowadzane są one w identycznych warunkach dla wszystkich gum, by wyniki były jak najbardziej miarodajne. Aby upewnić się, że warunki są takie same, oprócz śledzenia wszelkich zmian pogody za pomocą specjalistycznych, precyzyjnych urządzeń, przeprowadza się także przejazdy na oponach referencyjnych na różnych etapach testu. Jeśli wykażą one zmianę, wyniki są przeliczane w taki sposób, by było możliwe ich porównanie.

Napisz komentarz