Adobe Stock, autor: m.mphoto 188602587

Testy opon – jak wyglądają?

 

Każdy typ opon przechodzi wiele testów. Niektóre z nich wykonywane są przez producentów, jeszcze przed wypuszczeniem gum na rynek. Inne robią niezależni eksperci i magazyny motoryzacyjne już po trafieniu opon do sprzedaży, by dać klientom wiarygodne informacje na temat ich osiągów. Przy każdym z takich testów bierze się pod uwagę wiele czynników wpływających na bezpieczeństwo, komfort i szybkość jazdy. Jak wyglądają te pomiary?

 

Testy producentów

 

Testy wykonywane przez producenta danych opon mają na celu przede wszystkim zbadanie ich zachowania w różnych warunkach atmosferycznych i sytuacjach na drodze, by wykonać możliwie najlepsze modele dla klientów. W tym celu przeprowadzane są liczne symulacje komputerowe, które wykazują potencjalne problemy przy hamowaniu czy ostrym wchodzeniu w zakręty, by pozbyć się ich jeszcze przed etapem testów na torach.

 

Później opony przechodzą również próby drogowe, które przeprowadzane są w nowoczesnych, doskonale wyposażonych centrach testowych poszczególnych producentów. Badane są podczas nich zachowanie opon w różnych warunkach atmosferycznych, podczas hamowania, wchodzenia w zakręty, zjazdów, podjazdów, a także właściwości mieszanki gumowej w różnych temperaturach. Niektóre takie testy wykonywane są przez profesjonalnych kierowców, ale dla zapewnienia optymalnych pomiarów wykorzystuje się również specjalne roboty, dzięki którym wyklucza się taki parametr, jak błąd kierowcy. W związku z tym możliwe jest przeprowadzenie wielu prób z taką samą dokładnością, więc producenci uzyskują wiarygodne informacje na temat bezpieczeństwa, osiągów i komfortu, jaki zapewniają ich produkty.

 

Jak porównuje się opony?

 

Oprócz tego często organizowane są również niezależne testy porównawcze, które pozwalają zaobserwować różnice w zachowaniu produktów różnych marek w tych samych warunkach. Podczas nich bierze się pod uwagę głośność opon, długość drogi hamowania, wytrzymałość bieżnika, przyśpieszenie, opory toczenia i wiele innych parametrów. Aby testy były jak najbardziej rzetelne, przez cały czas ich prowadzenia monitoruje się pogodę za pomocą bardzo czułych urządzeń, a dodatkowo bada się warunki na torze. Informacji dostarczają organizatorom także przejazdy na tzw. oponach referencyjnych na początku, na końcu i w środku testu. Mierząc różnice w ich osiągach na różnych etapach, ustala się, jak duże zmiany w warunkach zaszły, i dokonuje odpowiedniej korekty wyników.

Napisz komentarz