Opona diagonalna a radialna

Wybierając ogumienie do swojego pojazdu można się spotkać z takimi określeniami, jak opona diagonalna lub radialna. Co one dokładnie oznaczają? Czym różnią się te dwa rodzaje opon? Odpowiedź na te pytania i wiele innych znajdziesz w poniższym artykule.

Czym jest kord opony? 

Podstawową różnicą między oponą diagonalną a radialną jest ułożenie kordu. Z tego względu zaczniemy od krótkiego wyjaśnienia, czym właściwie jest kord opony. Jest to włókno, które wykorzystuje się jako wewnętrzną warstwę wzmacniającą oponę. Włókna te wytwarzane są z trwałych materiałów, takich jak wiskoza, poliester, stal, poliamid lub włókna szklane.

Opona diagonalna – charakterystyka

Cechą charakterystyczną opony diagonalnej, zwanej także krzyżową, jest ułożenie kordu. Jak sama nazwa wskazuje, zastosowano w niej dwie warstwy kordu, gdzie nici osnowy ułożone są względem siebie pod kątem 20°, czyli krzyżowo. Nici te znajdują się nie tylko w czole, ale także bokach opony, znacznie poprawiając jej wytrzymałość. Opony diagonalne cechują się także dużą sztywnością, ze względu na kord, który pokrywa całą oponę. Ma to negatywny wpływ na właściwości trakcyjne opony podczas jazdy na łuku, jednak zyskujemy lepsze tłumienie drgań oraz większą odporność na uszkodzenia.

Należy jednak pamiętać, że konstrukcja opon diagonalnych nie pozwala na osiąganie dużych prędkości – maksymalnie jest to 100 km/h, co uniemożliwia zastosowanie ich w samochodach osobowych. Nie oznacza to, że opony diagonalne nie są już używane – wciąż wykorzystuje się je w pojazdach budowlanych, rolniczych lub terenowych, gdzie konieczna jest duża odporność na uszkodzenia.

Opona radialna – charakterystyka

Przechodząc do opony radialnej, jej podstawową cechą charakterystyczną są pasma kordu ułożone w linii prostej na oponie, równolegle do siebie, czyli zupełnie przeciwnie do opon diagonalnych, gdzie pasma krzyżują się ze sobą. Opony radialne, zwane także promieniowymi, między osnową a bieżnikiem mają dodatkowe warstwy opasania, których zadaniem jest wzmocnienie opony. Należy pamiętać, że kord w oponach radialnych nie pokrywa boków opony, dlatego są one bardziej narażone na uszkodzenia niż te diagonalne. Mimo że opony radialne są trudniejsze i droższe w produkcji, to obecnie niemalże każdy samochód osobowy porusza się na tym rodzaju ogumienia.

Ze względu na to, że nici kordu nie krzyżują się, opona wykazuje się zmniejszonymi oporami toczenia, jednak odbywa się to kosztem tłumienia drgań. Większa elastyczność opony, w tym jej boków, ma także pozytywny wpływ na jej właściwości trakcyjne. Do głównych zalet opon radialnych zaliczamy także lepszy komfort jazdy wynikający z mniejszej sztywności ogumienia oraz lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni.

Podsumowanie

Jeśli jesteś kierowcą samochodu osobowego, wybór ogumienia jest prosty, ponieważ tylko opony radialne sprawdzają się w tym typie pojazdu. Warto jednak wiedzieć, czym charakteryzuje się każdy rodzaj opony i jakie właściwości wykazuje. Mamy także nadzieję, że w tym artykule znaleźliście odpowiedź na wszystkie nurtujące Was pytania.

Napisz komentarz