Opony zimowe – wszystko co musisz wiedzieć

Oceń wpis post

Opona zimowa posiada zupełnie odmienną budowę niż opona letnia, dzięki temu gwarantuje znacznie lepszą kontrolę nad samochodem w warunkach zimowych. Wysoka przyczepność i dobre odprowadzanie wody to największe zalety zimówek. Swoje właściwości zawdzięczają różnicy we wzorach bieżnika i w składzie mieszanki. Dzięki większej ilości nacięć na bieżniku guma jest bardziej elastyczna i bardziej podatna na ugięcia, a szersze nacięcia bieżnika służą tak istotnemu w czasie zimowej otoczki, samooczyszczaniu się bieżnika. Dużo większa zawartość krzemionki w składzie mieszanki zapewnia elastyczność w niskich temperaturach.

Coraz częściej kierowcy niechętnie decydują się na zmianę opon z letnich na zimowe, ich argumentem jest to, że opona letnia posiada lepszą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Opona zimowa teoretycznie gorzej wypada podczas jazdy na suchej i mokrej jezdni, a że podczas ostatnich zim w naszym kraju opady śniegu i temperatury poniżej zera zdarzają się o wiele rzadziej to kierowcy wolą nie zmieniać opon na te kilka dni. Praktycznie okazuje się, że najnowsze opony zimowe (zwłaszcza klasy premium) mają etykietę B lub A na deszczu – co stawia je bardzo często w lepszym świetle niż niektóre opony letnie.

Kiedy jest najlepsza pora na zmianę opon na zimowe?

Istnieje jedna najpopularniejsza zasada, którą stosuje się od wielu lat, a która nie jest związana z opadami śniegu. Mowa o średniej dobowej temperaturze. Jeśli wynosi ona mniej niż 7 stopni to warto już brać pod uwagę wymianę ogumienia w aucie. Opona letnia z uwagi na zastosowane materiały traci swoje właściwości poniżej 7 stopni. Guma w tych oponach zaczyna twardnieć i szansa na poślizg wzrasta, wraz z niższą temperaturą panującą na zewnątrz. Zdarza się również, że pierwszym sygnałem ostrzegawczym jest pierwszy uślizg opon i moment szybszego zabicia serca, wtedy dzwonimy dowiedzieć się o wolny termin na zmianę opon.

Opony zimowe, a opony całoroczne.

Opony całoroczne są wykonane z twardszej mieszanki niż opony zimowe. Dzięki temu są bardziej wytrzymałe i mniej podatne na zużycie niż opony zimowe. Twarda mieszanka ogranicza również hałas toczenia. Porównując je do opon letnich to są od nich miększe i lepiej zachowują się w niskich temperaturach. Jednak posiadają one gorszą wytrzymałość niż opony zimowe. Przy wystąpieniu niskich temperatur mieszanka twardnieje szybciej niż ta zastosowana w oponach zimowych. W takim przypadku jazda na oponach wielosezonowych zawsze oznacza gorsze hamowanie i prowadzenie w ekstremalnych warunkach pogodowych. Trzeba jednak przyznać, że bardzo dobrze sprawdzą się one w średnich temperaturach i przy niewielkim śniegu. Jeśli uważasz, że warunki w jakich się poruszasz nie są wystarczające ekstremalne na opony zimowe, to warto się zastanowić czy nie zastosować opon wielosezonowych, wymieniając również opony letnie.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz