Test opon zimowych 2022/2023 – bez niespodzianek?

Oceń wpis post

Widniejące na nowych oponach etykiety informacyjne mogą nam dostarczyć nieco wiedzy o generowanym przez dany model ogumienia hałasie oraz o oporach toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Wybierając letnie ogumienie jest to wystarczający zasób informacjiBrakuje jednak rzetelnych informacji o przyczepności na śniegu i lodzie. Tego z etykiet już się nie dowiemy, dlatego niezależne testy opon w przypadku zimówek wciąż mają dużo sensu.

System oceniania.

Niemiecki automobilklub postawił przed sobą zadanie, w którym zamierzał rzetelnie zbadać ważne cechy ogumienia przeznaczonego do jazdy po zimowych nawierzchniach. Specjaliści w kontrolowanych warunkach skrupulatnie analizowali kluczowe parametry ogumienia, dzięki temu odkrywali jego największe zalety, jak i ukazywali wady. Modele, które wybrali pochodzą z różnych punktów dystrybucji.

Organizacja opracowała autorski system oceniania, który jest bardzo szczegółowy, wzięli pod uwagę każdy detal.  System zakłada możliwość sprawdzenia modeli w zróżnicowanych warunkach, odpowiadających tym, z jakimi mają do czynienia kierowcy w zimowej porze roku.

Wpływ na ocenę końcową miały takie czynniki jak:

  • zachowanie na mokrej nawierzchni(30% oceny końcowej)
  • zachowanie na ośnieżonej nawierzchni (20% oceny końcowej)
  • zachowanie na suchej nawierzchni (15% oceny końcowej)
  • zachowanie na oblodzonej nawierzchni (10% oceny końcowej)
  • żywotność (10% oceny końcowej)
  • zużycie paliwa(10% oceny końcowej)
  • generowany hałas(5% oceny końcowej)

 

Obowiązuje pięciostopniowa liczbowa skala oceniania, z której jasno wynika, że im niższa nota, tym korzystniejszy wynik. Najlepszymi oponami zimowymi są te, mające po podsumowaniu najmniejszą średnią ocen ze wspomnianych parametrów. Podsumowując wynik stosowane są również ogólne noty słowne: „bardzo dobra”, „dobra”, „zadowalająca”, „wystarczająca” oraz „niewystarczająca”.

Najlepsze opony zimowe na podstawie przeprowadzonych testów.

W kompaktowych autach osobowych o małych gabarytach często pasującym rozmiarem ogumienia jest 185/65 R15. To właśnie na tym skupili swoją uwagę specjaliści ADAC. Po przeprowadzonych testach na uwagę zasługują:

Continental WinterContact TS 870 - łączna nota: 2,2 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,3
  • Mokry asfalt: 2,1
  • Śnieg: 2,2
  • Lód: 2,5
  • Hałas: 3,0
  • Zużycie paliwa: 1,8
  • Trwałość: 2,0

Goodyear UltraGrip 9+ - łączna nota: 2,2 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,3
  • Mokry asfalt: 1,7
  • Śnieg: 2,5
  • Lód: 2,3
  • Hałas: 2,7
  • Zużycie paliwa: 2,0
  • Trwałość: 2,5

Semperit Speed-Grip 5 - łączna nota: 2,2 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,5
  • Mokry asfalt: 2,3
  • Śnieg: 2,0
  • Lód: 2,3
  • Hałas: 2,6
  • Zużycie paliwa: 1,7
  • Trwałość: 2,0

Badacze z organizacji ADAC przetestowali  również 17 modeli ogumienia w rozmiarze 215/60 R16. W tej kategorii najlepiej wypadli:

Continental WinterContact TS870 - łączna nota: 2,1 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,4
  • Mokry asfalt: 2,1
  • Śnieg: 1,6
  • Lód: 1,9
  • Hałas: 2,8
  • Zużycie paliwa: 2,1
  • Trwałość: 2,5

Dunlop Winter Sport 5 - łączna nota: 2,1 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,3
  • Mokry asfalt: 2,2
  • Śnieg: 1,6
  • Lód: 2,0
  • Hałas: 3,1
  • Zużycie paliwa: 1,7
  • Trwałość: 2,0

Goodyear UltraGrip Performance + - łączna nota: 2,3 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,5
  • Mokry asfalt: 2,5
  • Śnieg: 1,4
  • Lód: 2,2
  • Hałas: 2,8
  • Zużycie paliwa: 2,0
  • Trwałość: 2,5

 

Michelin Alpin 6 - łączna nota: 2,3 (dobra)

  • Suchy asfalt: 2,0
  • Mokry asfalt: 2,4
  • Śnieg: 2,4
  • Lód: 1,9
  • Hałas: 2,8
  • Zużycie paliwa: 2,3
  • Trwałość: 2,0

W ogólnym zestawieniu nie było wielu niespodzianek. Opony klasy premium okazały się najlepsze w porównaniu z klasą średnią i ekonomiczną. Kierując się wyborem producenta warto jest dowiedzieć się więcej o danej oponie, a nie kierować się tylko etykietą informacyjną, która w przypadku zimówek, nie do końca oddaje faktyczne właściwości tych opon podczas jazdy zimą.

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz