Odpowietrzanie hamulców. Kierowco czy wiesz jak to zrobić?

Oceń wpis post

Odpowietrzanie hamulców to kolejne motoryzacyjne zagadnienie, które może wpłynąć na bezpieczeństwo Twoje drogi kierowco, jak i Twoich pasażerów, czyli najbliższych – przyjaciół, rodziny a także znajomych. Dobra wiadomość jest taka, że jest to w zasięgu Twoich możliwości. Jeśli dobrze zapoznasz się z tematem, oraz podejdziesz do tego z głową, nie będzie Ci potrzebny żaden specjalista do pomocy. Czasami naprawdę dobrze jest być  samowystarczalnym, a my wiemy jak to zrobić i w jaki sposób właściwie podejść do tematu.

Kiedy należy odpowietrzyć układ hamulcowy w pojeździe?

Wszystko odbywa się za sprawą pęcherzyków powietrza znajdujących się w płynie hamulcowym. Zaburzają one pracę całego układu hamulcowego. Przyczyniają się do problemów z ciśnieniem wewnątrz układu, w związku z czym oddziaływanie na tłoczek hamulcowy nie jest prawidłowe, a w konsekwencji hamowanie nie przebiega tak jak powinno, co może stwarzać zagrożenie drogowe, awarię bądź przyczynić się nawet do stłuczki czy wypadku. Proces odpowietrzania układu hamulcowego służy usunięciu pęcherzyków powietrza,  jeśli jednak problemem okaże się tłoczek, to pamiętajcie, że w Internecie z pewnością znajdziecie szeroką ofertę tej właśnie części.

Najpierw, musimy mieć świadomość, czy nasz pojazd jest wyposażony w układ wspomagający hamowanie ABS. Jest to obecnie powszechny system, stosowany w wielu pojazdach , od wielu lat, możemy się z nim zetknąć przy wyposażeniu zdecydowanej większości pojazdów, które możemy spotkać na naszych polskich drogach. Sprawdzenie obecności układu ABS jest bardzo ważne, ponieważ będzie wpływać na kolejność przeprowadzania procedury odpowietrzania hamulców.  Drogi kierowco, jeśli masz wątpliwości czy posiadasz w swoim aucie system ABS, zawsze możesz zajrzeć do fabrycznej specyfikacji Twojego samochodu.

Procedura odpowietrzania hamulców z układem wspomagającym hamowanie ABS

Zaczynamy od odpowietrzenia układu ABS. Aby zredukować cieśnienie regulacji układu ABS musimy kilkadziesiąt razy wcisnąć pedał hamulca. Podczas odpowietrzania pompy hamulcowej ABS oraz  całego układu, zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego musi być pełen. Z kolei, aby  odpowietrzyć pompę, musimy odnaleźć zawór odpowietrzający. Gdy go już zlokalizujemy, nakładamy na zawór przezroczysty wężyk, dostaniemy go bez żadnego problemu, w absolutnie każdym sklepie motoryzacyjnym. Końcówkę wężyka zanurzamy w naczyniu, w którym znajduje się płyn hamulcowy. Pamiętajcie, że wężyk powinien być całkowicie zanurzony podczas całego procesu odpowietrzania.

Cały proces najwygodniej przeprowadzić w towarzystwie jeszcze jednej osoby, gdy będzie Was dwójka, wszystko przebiegnie szybciej i bardziej płynnie. Jedna osoba może zająć miejsce w samochodzie i wciskać wielokrotnie pedał hamulca, aż do momentu wytworzenia się ciśnienia w układzie. Następnie gdy pedał stanie się „twardy”, należy przytrzymać go w pozycji wciśniętej, aby druga osoba mogła w tym czasie poluzować zawór odpowietrzający. Mniej więcej pół obrotu klucza powinno wystarczyć. Płyn powinien zacząć wypływać. Pamiętajcie aby uważnie obserwować, czy dostrzegacie w przezroczystym wężyku, pęcherzyki powietrza, wydostające się z układu hamulcowego. Jeśli poczujemy jak pedał hamulca robi się „miękki”, możemy zakręcić zawór. W momencie gdy pęcherzyki dalej są widoczne, powtarzamy czynność aż do momentu, gdy przestaniemy je dostrzegać. Te same czynności przeprowadzamy dla każdego z kół pojazdu, jednak w odpowiedniej kolejności.

Zaczynamy od koła znajdującego się najbliżej pompy, a kończymy na tym najbardziej oddalonym. Jeżeli pompa znajduje się po lewej stronie, to najpierw odpowietrzamy lewe przednie koło, kolejno prawe koło przednie, następnie lewe tylne koło i jako ostatnie prawe tylne.

 Jak postępować bez systemu ABS z odpowietrzaniem hamulców ?

Tutaj występuje różnica. Odpowietrzanie hamulców z ABS  różni się trochę od przeprowadzenia tego procesu w pojazdach bez systemu bezpieczeństwa. Podstawową różnicą jest brak konieczności odpowietrzania pompy. Z kolei odpowietrzanie kół wygląda jednak tak samo, warto pamiętać, że należy mieć na uwadze prawidłową kolejność. Nie można zapomnieć, że drugi koniec wężyka, którego używamy do odpowietrzania, powinien być przez cały czas zanurzony w płynie hamulcowym.

Także w tym przypadku ważne jest, aby w zbiorniku podczas całego procesu znajdował się płyn. Jeżeli jego poziom znacznie spadł, uzupełniamy go. Odpowietrzanie hamulców w aucie bez systemu ABS trzeba rozpocząć od zlokalizowania pompy hamulcowej. Jest to o tyle istotne, gdyż odpowietrzanie musimy rozpocząć od koła, które jest od naszej pompy najbardziej oddalone. Jeżeli ta znajduje się po lewej stronie, jako pierwsze odpowietrzamy prawe tylne koło. W kolejce lewe koło tylne powinno być następne, dalej prawe przednie i na samym końcu jako ostatnie lewe przednie koło.

Jeśli masz obawy lub wątpliwości związane z cała procedurą odpowietrzania, to zawsze możesz zgłosić się do specjalisty, swojego mechanika. To przede wszystkim kwestia spokoju i bezpieczeństwa. Warto mieć to na uwadze, gdy zaczniesz podchodzić do tematu i odpowietrzania systemu hamulcowego swojego samochodu.

Po więcej ciekawostek i praktycznych porad ze świata motoryzacji zapraszamy na h3ttps://plusgum.pl/blog/

Dobierz nowy komplet opon z Plusgum

Napisz komentarz